Nicolae Grigorescu (n. 15 mai 1838, Pitaru, județul Dâmbovița, d. 21 iulie 1907,Câmpina)
este primul dintre fondatorii picturii române moderne, urmat de Ion Andreescu
și Ștefan Luchian.
Nicolae Grigorescu a devenit un
simbol pentru tinerele generații de artiști care, în primele decenii ale
secolului al XX-lea, căutau să identifice și să aducă la lumină valorile
spiritualității românești.
DATE BIOGRAFICE
Nicolae Grigorescu se naște în satul
Pitaru (județul Dâmbovița), fiind al șaselea copil al lui Ion și al Mariei
Grigorescu. În 1845, când îi moare tatăl, familia se mută la București, în
mahalaua Cărămidarilor, în casa unei mătușe.
După o timpurie ucenicie (1848-1850),
în atelierul pictorului ceh Anton Chladek, lucreaza icoane pentru bisericile
din Băicoi și mănăstirea Căldărușani.
În 1856 realizează compoziția
istorică Mihai scăpând stindardul, pe care o prezintă domnitoruluiBarbu
Știrbei, împreună cu o petiție prin care solicită ajutor financiar pentru
studii. În anii 1856-1857 pictează biserica
nouă a mănăstirii Zamfira (județul Prahova), apoi, până în anul 1861, biserica
mănăstirii Agapia.
La intervenția lui Mihail
Kogălniceanu, care îi apreciază calitatea picturii, primește o bursă pentru a
studia la Paris.
În toamna anului 1861, tânărul
Grigorescu pleacă la Paris unde intră la Școala de Belle-Arte, frecventând
atelierul lui Sebastien Cornu, unde este coleg cu Renoir. Conștient de propriile-i lacune în
formația artistică, va studia în primul rând desenul și compoziția.
Părăsește însă curând acest atelier
și, atras de concepțiile artistice ale Școlii de la Barbizon, se stabilește în
această localitate, desăvârșindu-și educația pictorală prin asimilarea
experienței unor artiști ca Millet, Corot, Gustave Courbet și Théodore
Rousseau.
Influențat de acest mediu artistic,
Grigorescu este preocupat de însușirea unor modalități artistice novatoare de
expresie în atmosfera cultului pentru pictura "en plein-air", ce
pregătește apropiata afirmare a impresioniștilor.
În cadrul "Expoziției
Universale" de la Paris(1867), participă cu șapte lucrări, expune la
Salonul parizian din 1868 tabloul Tânără țigancă, revine de câteva ori în țară
și, începând din 1870, participă la Expozițiile artiștilor în viață și la cele
organizate de "Societatea Amicilor Bellelor-Arte".
Din 1879 până în 1890, lucrează
îndeosebi în Franța, fie în Bretania la Vitré, fie în atelierul său din Paris.
Revenit în țară, deschide mai multe expoziții personale la Ateneul Român între
anii 1891 și 1904.
Din 1890 se stabilește la Câmpina și
se dedică preponderent subiectelor rustice, într-o nesfârșită variație a motivului,
pictează potrete de țărănci, care cu boi pe drumuri prăfuite de țară și
numeroase peisaje cu specific românesc. În 1899 este numit membru de onoare al
Academiei Române.
Nicolae Grigorescu se stinge din
viață la 21 iulie 1907 la Câmpina. În atelier, pe șevalet, se afla ultima sa
lucrare, neterminată,Întoarcerea de la bâlci.
Într-un moment decisiv pentru
constituirea culturii României moderne, în poezie se afirma geniul lui
Eminescu, Nicolae Grigorescu întreprinde o spectaculoasă înnoire a limbajului plastic.
Cu o formație în care se recunoaște
filonul tradițiilor picturii murale, de care se apropie în anii tinereții și
deopotrivă, experiențeleimpresioniștilor, Grigorescu se manifestă în diverse
genuri cu o autoritate mare. Influența covârșitoare pe care a avut-o asupra
contemporanilor lui a marcat și evoluția generației ce i-a urmat. Creația sa a
inaugurînd astfel o tradiție picturală de amplă rezonanță.
Călătoria spre Vitré
Dovedind o afinitate specială pentru
peisaj, Grigorescu abordează o largă diversitate de teme ale genului,
codificând în compozițiile sale nota specifică a colțului de lume surprins pe
pânză. Un astfel de loc specific al creției sale este Vitré, un mic orășel din
Bretania în care artistul poposește în timpul călătoriilor sale de documentare
și studiu.
Vitré-ul apare în tablourile lui Grigorescu ca
o gingașă jucărie de porțelan. Grigorescu va închina multe pânze acestui
minunat orășel, în care sufletul său întristat de dezamăgirile din țară își va
găsi alinarea, iar ochiul lui de pictor, o bogată sursă de inspirație.
Atmosfera medievală, oamenii
civilizați și generoși, precum și măreția naturii îl îndeamnă la lucru și
începe astfel pentru artist o perioadă importantă, în care pictează cu o
repeziciune uimitoare, fară reveniri, în dorința de a nu pierde nimic din ceea
ce natura îi revelează în momentele sale privilegiate.
Pictează la Vitré nu doar vaste
priveliști, ci și interioare încăperi modeste și umbroase, mobilate cu rafturi
pe care sunt așezate frumos farfurii de făianță, în care țărănci cu bonete albe
brodează sau curăță legume în fața geamurilor sau a ușilor larg deschise spre
însorita grădiniță cu flori.
Totul transmite liniște, simplitate,
puritate sufletească, valori pe care Grigorescu le va prețui de-a lungul
întregii sale vieți și pe care va dori să le ocrotească de vitregiile timpului.
Tabloul „Case la Vitré” surprinde o
zi de vară într-un orășel care încă păstrează note medievale în casele masive
din piatră, în zidurile vechi și în străzile înguste, umbrite de acoperișurile
ascuțite.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu